Executieve functies versterken op school

Dit boek heeft als ondertitel ‘Een praktische gids voor leerkrachten’. Dat belooft wat. Het boek begint met uit te leggen wat executieve functies zijn en gaat daarna in op executieve functies in samenhang met een aantal stoornissen. Daarna wordt het inderdaad praktisch: nuttige tips, een pleidooi voor herhaling, aandacht voor overgangen tussen de lessen en binnen een les, en aandacht voor tekststructuur. Hoofdstuk 3 en 4 bieden wat de ondertitel belooft. Samen met hoofdstuk 1 en 2 maakt dat dit boek waardevol voor iedere docent en zeker voor degenen die nog niet zoveel weten over executieve functies.

Dan maakt het boek echter een stap naar de school als geheel. Dat klinkt misschien goed, maar is voor de meeste docenten niet haalbaar. Het vereist een cultuurverandering en die verlopen meestal niet soepel en al helemaal niet snel. Daarna komen specialisten binnen de school aan bod, wordt bijvoorbeeld de taxonomie van Bloom erbij gehaald. Deze kennis zal bij veel docenten wat weggezakt zijn. Van het positieve gevoel dat ik had tijdens het lezen van de eerste hoofdstukken bleef niet meer veel over. Dat vond ik heel jammer, want daardoor kan ik het nu lang niet iedereen aanraden. Ieder boek kan een minder hoofdstuk hebben, maar hier gaat het om 1/3e van het totaal. Daar staat tegenover dat het ‘maar’ 19,95 kost en daarmee een vriendelijker kennismaking met executieve functies is dan het eerder besproken Executieve functies bij kinderen en adolescenten.