Differentiëren in het talenonderwijs – Kleine ingrepen, grote effecten

Wat een titel! Dit boek moest ik gewoon hebben. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog en kon het niet anders dan tegenvallen. Er staan echt wel een aantal zinnige en leuke opdrachten in, maar het boek is meer geschikt voor docenten van vreemde talen dan voor docenten Nederlands. Daarnaast krijgt iedere werkvorm een volledige pagina met extra differentiatiemogelijkheden. Dat betekent zo’n tachtig keer  een pagina die begint met ‘Ik stel homogene groepjes samen’ en daaronder ‘De leerlingen maken zelf homogene groepjes’. Tja.

Veel werkvormen waren mij ook al bekend. Een memory maken van moeilijke woorden, een reclamespotje maken, een presentatie over een grammaticaonderdeel, een tweet of whatsapp schrijven… (Een tweet is niet aan te raden. Leerlingen twitteren niet.) Als ik dit zou willen leren, zou ik een werkvormenboek kopen. Met dit boek wilde ik beter leren differentiëren en dan slaan variaties als ‘Ik laat de kinderen in de klas werken’ en vervolgens ‘Ik laat de kinderen thuis aan de opdracht werken’ wat mij betreft de plank mis.

Maar er is ook wel wat goed nieuws. Het boek ziet er prachtig uit en de website werkt prima. In een aantal gevallen geeft de website echt aanvullende achtergrondinformatie en in andere gevallen praktische voorbeelden uit een doeltaal, bijvoorbeeld Duits. Het boek is een prima bladerboek en misstaat zeker niet op de boekenplank van een docentenkamer of binnen een sectie.

Het boek is uitgegeven door Coutinho en heeft 269 blz. Het kost € 32,50.

 

Plaatje van de website van Coutinho.