De gemotiveerde leerling

De gemotiveerde leerling

De gemotiveerde leerling heb ik gekocht, omdat ik op zoek was naar een boek over motivatie van leerlingen. Hoe kon ik die vergroten? Ik twijfelde over dit boek en het boek Gemotiveerd leren en lesgeven. De originele invalshoek via films gaf de doorslag en ik kocht dit. Op de inhoud is op zich niets mis. Hoofdstuk 1 bespreekt een aantal onderwijsfilms en hoe daarin voor motivatie wordt gezorgd. In hoofdstuk 3 en 4 worden een aantal motivatietheorieën besproken, zoals de attributietheorie (heb ik goed geleerd, of was het dom geluk?), Carol Dwecks mindsets (heb ik talent van nature meegekregen, of kan ik mijn hersenen trainen), het behaviorisme (belonen en straffen) tot de zelfdeterminatierelatie (we streven naar autonomie, relatie en competentie). In het laatste hoofdstuk komt de school aan bod. De theorie wordt afgewisseld met kaders vol praktijkvoorbeelden.

Toch heb ik na het lezen van dit boek ook nog Gemotiveerd leren en lesgeven aangeschaft. Dat komt vooral door de stijl. De ik- en wij-vorm past naar mijn beleving niet bij een serieus boek waar ik wat van op wil steken. Deze aanspreekvorm wordt gaandeweg het boek wel minder, maar maakt dat de inhoud op mij de indruk wekte van een betoog. Dat was niet wat ik op dat moment zocht. Voor mij is dit meer een cadeautip dan een echt motivatiehandboek.

De gemotiveerde leerling is geschreven door G. Bors en L. Stevens en uitgegeven door Garant. Het is het vierde deel uit een serie van het NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. Het kost 17,60.