Executieve functies bij kinderen en adolescenten

20150830_130956Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van executieve functies tot ik begon aan mijn eerstegraads opleiding. Executieve functies zijn de verzamelnaam voor hersenactiviteiten die het mogelijk maken dat je dingen doet, zoals plannen, organiseren (spullen meenemen e.d.), flexibel omgaan met tegenslagen en je eigen werk controleren. Ik vond het onderwerp interessant en kocht meteen dit boek erover. Het is geschreven door Peg Dawson en Richard Guare en het was duur (39,95), maar ik kreeg wel waar voor mijn geld. Natuurlijk werd helder uitgelegd wat executieve functies waren en welke er zijn, maar er werden ook allerhande tips gegeven over hoe je de executieve functie kunt versterken in de klassensituatie. Achterin staan heel veel werkbladen om te kopiëren en vragenlijsten om leerlingen te onderzoeken. Het laatste hoofdstuk gaat over coaching, dat was voor mij als docent niet zo zinvol.

Na dit boek heb ik nog diverse andere boeken over executieve functies gekocht en gelezen, maar dit vind ik het best. Dat komt met name omdat hier allerlei schoolse vaardigheden worden uitgewerkt, zoals het schrijven van een opstel, leren voor een toets en aantekeningen maken e.d. Vervolgens wordt zo’n activiteit besproken. Hoe pas je de opdracht aan aan de leerling, én hoe kun je de opdracht aanpassen voor de hele klas.

Voor ouders schreven Dawson en Guare het redelijk bekende boek Slim maar… Dit boek is er in twee versies, een versie voor kinderen en een pubereditie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.